czwartek, 26 stycznia 2017

Najważniejsze priorytety dyrektorów IT w 2017

Rob Preston, Oracle
Ze względu na to, że nowe siły polityczne, zmienione koalicje handlowe oraz bardziej zdecydowane działania banków centralnych i ustawodawców wywierają istotny wpływ na przedsiębiorstwa i rynki na całym świecie, w 2017 roku liderzy biznesu mogą spodziewać się większej presji niż w latach ubiegłych.

Postępy w technologii cyfrowej i modelach biznesowych również będą zmieniać globalny układ sił ekonomicznych, co będzie wymagać od dyrektorów ds. informatycznych większych starań o utrzymanie pozycji firmy w odniesieniu do dotychczasowych i nowych konkurentów. Dyrektorzy ds. informatycznych mają do dyspozycji wiele narzędzi, takich jak przetwarzanie w chmurze, analiza predykcyjna, aplikacje mobilne, automatyczne uczenie i robotyka. Napędzają one szersze trendy takie jak Internet Rzeczy i Przemysł 4.0. Technologie te dają firmom duże możliwości, takie jak obniżenie kosztów, precyzyjne łańcuchy dostaw, bardziej dynamiczne, niezawodne i spersonalizowane produkty i kampanie marketingowe oraz lepsza obsługa klienta — a co za tym wszystkim idzie, pozwalają na zdobycie większej liczby klientów i zwiększenie ich lojalności.

Według niedawnego badania firmy Gartner „CIO Agenda” przeprowadzonego wśród 2 944 dyrektorów ds. informatycznych w 84 krajach, dyrektorzy ds. informatycznych spodziewają się, że w ciągu następnych pięciu lat przychody ich firm ze źródeł cyfrowych wzrosną z 16 do 37%. Dyrektorzy IT z sektora publicznego oczekują, że 77% ich procesów będzie się odbywać w formie cyfrowej, w porównaniu z 42% obecnie. Czekają nas ogromne zmiany, które zachodzą szybciej niż kiedykolwiek wcześniej.

Na początku 2017 roku priorytety dyrektorów ds. informatycznych mogą się wydawać nieskończone, od czego zatem zacząć? Poniższe wskazówki, to raczej wezwanie do podjęcia działań na wysokim szczeblu, a nie katalog technologii i metodologii, które należałoby zastosować. 

Kieruj cyfrową transformacją, a nie tylko ją ułatwiaj
Wezwanie do „cyfrowej transformacji” to już prawie oklepany slogan, co nie zmienia faktu, że jest to pilny priorytet. Albo firmy znajdą sposób na to, aby pokonać konkurencję dzięki inteligentnemu, ukierunkowanemu na klientów wdrożeniu technologii cyfrowych, albo zostaną zepchnięte na boczny tor — i nie będą musiały długo na to czekać. 
Najlepsi dyrektorzy IT będą kierować cyfrową transformacją, jednak większość z nich wciąż jeszcze tego nie robi. Tylko niecałe 40% uczestników badania Gartner „CIO Agenda” z 2016 r. stwierdziło, że nadzoruje cyfrową transformację w swoich firmach, co nie rokuje zbyt dobrze dla całej reszty, która pozostaje w tyle za innymi osobami w przedsiębiorstwie.
Z badań tych wynika, że w większości firm na czele cyfrowej transformacji stoi dyrektor generalny, dyrektor ds. marketingu, dyrektor ds. cyfrowych lub jakaś komisja złożona z ważnych osobistości, a dyrektorowi ds. informatycznych pozostaje udzielanie rad oraz zarządzanie tym, co jeszcze pozostało z infrastruktury i aplikacji firmy w epoce chmurowej. Nie jest to obiecujący scenariusz kariery.
Kierowanie cyfrową transformacją to działanie zespołowe wymagające regularnej współpracy pomiędzy różnymi działami i obszarami przedsiębiorstwa, ale Gartner sugeruje, że dyrektor ds. informatycznych powinien w niej dążyć do pozycji „pierwszego wśród równych”. Tego właśnie oczekują dyrektorzy generalni, a w 2017 roku dyrektorzy ds. informatycznych będą musieli spełnić te oczekiwania.

Nie ograniczaj się do mówienia o „ukierunkowaniu na klienta” i „lepszej obsłudze klienta” — zacznij wprowadzać to w życie
W globalnym badaniu przeprowadzonym przez firmę Deloitte wśród dyrektorów ds. informatycznych 57% ankietowanych stwierdziło, że klienci to ich najważniejszy priorytet biznesowy, w porównaniu z 45% w zeszłym roku, co jest zdecydowanie pozytywnym sygnałem. Jednocześnie jednak zaledwie 45% respondentów uważa, że ich dział pomaga usprawnić obsługę klienta dzięki swoim możliwościom informatycznym. Stanowi to rażącą rozbieżność pomiędzy teorią a praktyką.
W 2017 roku każdy dyrektor IT powinien postawić sobie za cel spędzanie co najmniej 20% swojego czasu z klientami. Wymaga to czasu i pieniędzy, których - według wielu dyrektorów – ciągle brakuje. Warto jednak je zainwestować. Dyrektorzy ds. informatycznych, którzy to zrobią, staną się zaufanymi doradcami i partnerami klientów, budującymi ich lojalność. Na tym właśnie polega różnica pomiędzy tradycyjnym, odgórnym zarządzaniem działem informatycznym a byciem nowoczesnym liderem.

O autorze
Rob Preston jest głównym redaktorem w dziale Oracle Content, gdzie zamieszcza artykuły i analizy dotyczące szeregu tematów ważnych dla szefów IT i innych menedżerów zarządzających informatyką biznesową.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz